تبلیغات
« فــــلـــــق » falag.mihanblog.com - پیشنهادهایی برای اصلاح الگوهای آموزش قرآن در آموزش و پرورش
« فــــلـــــق » falag.mihanblog.com
وبلاگ تخصصی قرآن،پیام های آسمان و عربی شهرستان سلماس
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


با سلام :
محضرمبارک سروران و همکاران بزرگواری که از وبلاک بنده « فلق » بازدید نموده خوش آمد گفته و از خداوند منان موفقیت وشاد کامی روز افزون ر ا آرزومندم .

دبیر قرآن ،پیامهای آسمان و عربی شهرستان سلماس

مدیر وبلاگ : بهروز فیض اله زاده
نظرسنجی
کیفیت بخش دانلود مطالب از پایگاه چگونه است؟





پیشنهادهایی برای اصلاح الگوهای آموزش قرآن در آموزش و پرورش

    رهبرمعظم انقلاب در روز معلم سال 1385 فرمودند: « قرآن حقیقتا درآموزش وپرورش مهجور است. انتظار این بود كه پس از انقلاب كاركارستانی در این زمینه صورت پذیرد. كارهایی هم شده است، اما قرآن باید در آموزش وپرورش نهادینه شود. ما در این زمینه نیازمند تحول اساسی هستیم. »

مهجوریت قرآن در آموزش وپرورش را می توان از ابعاد مختلف مورد نقد و بررسی قرار داد. از جایگاه قرآن در برنامه ریزی استراتژیك و كلان آموزش وپرورش وفلسفه تعلیم و تربیت، سند ملی آموزش وپرورش وسند برنامه درسی ملی گرفته تا مسائل مربوطه به حوزه اجرا، نظارت و ارزشیابی. آن چه در این پژوهش مورد نظر بوده است, پاسخ به سوال هایی است که در فصل اوّل طرح شده و در فصول بعدی مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.  

    در این جا به بیان برخی از پیشنهادهایی که بیش تر جنبه راهبردی دارد و می تواند به عنوان راهكارهایی اثربخش در ارتقاء درس آموزش قرآن دوره ابتدایی مورد استفاده برنامه ریزان و مجریان قرار گیرد, اشاره می شود :

    امید است این پیشنهادها توسط متولیان تعلیم و تربیت کشور و مسئولان وزارت آموزش وپرورش مورد توجه جدی قرار گیرد و برای اجرای آن ها برنامه‏ریزی های لازم صورت پذیرد.

    هم چنین اغلب پیشنهادها مربوط به معلمان و فعالیت هایی است كه آنها می‏توانند در ساعات آموزش قرآن انجام دهند. در این زمینه, پیشنهادها با آگاهی ازمشكلات و كمبودهای موجود در مدارس و نیز وبا توجه به شرایط موجود ومشكلات معلمان ودانش‏آموزان ارائه شده است و تا زمانی كه « انس با قرآن » به عنوان اصلی ترین هدف و یك امر جدی در مدارس, مورد توجه واقع شود، می تواند در موفقیت کمی و کیفی آموزگاران در آموزش قرآن مفید واقع شود.

 الف ) پیشنهادهایی برای برنامه ریزان

1- بازنگری در اهداف برنامه های آموزش قرآن دوره ابتدایی

 اغلب اوقات اصول، اهداف، رویكردها و كلیات آموزش ها و فعالیت های قرآنی مفروض گرفته می شوند و در نتیجه فعالیت ها و حتی نوآوری های آموزشی صرفا معطوف عوامل و اجزای فرعی می شود؛ شناخت كامل اهداف برنامه درسی آموزش قرآن در هر یك از دوره های تحصیلی و یا هدف از فعالیت های مختلف قرآنی از قبیل تشكیل دارالقرآن ها  در آموزش و پرورش و مسابقات قرآنی و... باعث می شود كه :

اوّلاً ) این اهداف مورد بازبینی و اصلاح قرارگیرد و از ارائه اهداف متعدد دریک دوره یایک پایه خودداری شود.

ثانیاً ) اجرای فعالیت های آموزشی, مطابق با اهداف برنامه درسی پیش رفته و زودترمحقق گردد.

2- توجه به انس دائمی با قرآن کریم به عنوان مهم ترین هدف آموزش قرآن :

     با آن كه همواره هدف انس با قرآن كریم جزء اهداف آموزش قرآن بوده است, اما باید گفت برنامه های درسی در زمینه ارائه راه كار ها و شیوه های انس دانش آموزان باقرآن كریم چندان موفق نبوده است .

3- توجه به آموزش جامع قرآن با تاکید بر محوریت روخوانی قرآن کریم؛

آموزش روخوانی و روان خوانی صرف و یا آموزش قرائت یا حفظ قرآن, هر یك به تنهایی نمی تواند پاسخگوی نیازهای مختلف دانش آموزان و فراگیران باشد. امروزه نظریه «هوش های چندگانه » یا « هوش های متكثر» ( گاردنر ) ثابت می كند كه هر فردی با توجه به استعدادها و علایق خود در فراین یادگیری حضور پیدا می کند و به عبارتی « هر كس از ظن خود شد یار من ». این موضوع در آموزش قرآن بسیار قابل مطالعه و استفاده است به منظور تحقق اهداف برنامه درسی آموزش قرآن می توان از تلفیق شیوه های مختلف آموزشی استفاده کرد, مانند حس بینایی و حس شنوایی, روش نوشتاری, داستان گویی, نمایشی و...

4- بررسی و استفاده شیوه های مناسب آموزش قرآن سال های قبل :

شاید برخی روش های آموزش قرآن قبلی, به دلایل متعدد در زمان خود نتوانستند جای خود را باز کنند. اما امروزه می توان در راستای  چند تالیفی بودن کتاب های درسی آموزش قرآن, ضمن انجام اصلاحات لازم به احیای شیوه های مناسب قبلی پرداخت. برای این کار بهتر است روش های آموزش قرآن در ایران قبل از آموزش و پرورش جدید، شناسایی شود تا در صورت مناسب بودن مورد استفاده قرار گیرد.

5- بررسی شیوه های آموزش قرآن دیگر کشورهای اسلامی :

روش های آموزش قرآن در دیگر كشورهای اسلامی مورد بررسی قرار گیرد تا موارد قابل استفاده و متناسب با فرهنگ ما در تألیف كتاب و آموزش قرآن استفاده شود.

6- توجه به استفاده از هوش های چندگانه یادگیری در آموزش قرآن :

 با توجه به رویکرد آموزش جامع قرآن در مرحله چهارم, لازم است در تألیف كتاب های درسی جدید, به هوش های مختلف یادگیری (گاردنر) و به توانائی ها و علاقه‏های سنی دانش‏آموزان توجه بیش تری شود. این مسأله می تواند به عنوان یک پژوهش مورد امکان سنجی قرار گیرد.

7- كتاب راهنمای معلم برای هر یك از پایه های تحصیلی به گونه ای تهیه شود كه حاوی مطالب متنوع و انگیزاننده باشد تا معلم در فرصتهای مناسب برای دانش‏آموزان بخواند. این كار موجب تقویت انگیزة مطالعه، هم چنین خارج شدن ساعت قرآن از خستگی و یك نواختی است.

8- از آنجا که معلمان دوره ابتدایی در یک پایه با تعدد دروس و كتاب های درسی و هم چنین زمان محدود روبه رو هستند بهتر است خلاصه کتاب های راهنمای معلم یک پایه، از جمله روش های آموزش قرآن در یک کتاب جمع شود تا معلم پایه در تهیه کتاب مذکور و استفاده از آن با مشکلات کمتری مواجه شود.

9- مهم ترین دلیل كندی پیشرفت برنامه های درسی، كم توجهی به اشاعه برنامه درسی از جمله آموزش قرآن است به نحوی كه بسیاری از معلمان در جریان تغییرات قرار نمی گیرند. لازم است به این مساله از طریق استفاده بهینه از رسانه هایی چون رادیو و تلویزیون و مطبوعات كشور به طور جدی پرداخته شود.

10- شورای عالی آموزش وپرورش با توجه به اهداف مصوب درباره آموزش قرآن که در ابتدای هر یک از کتاب های درسی آموزش قرآن اوّل تا پنجم ابتدایی نیز اشاره شده, ( و به پیوست ارائه شده) به آموزش این درس توسط آموزگار پایه تاکید کرده است اما در سایر موارد با تصویب دستورالعمل هایی مانع آموزش قرآن توسط آموزگار پایه شده است؛ مانند دستورالعمل تدریس معلمانی كه تقلیل ساعات كاری دارند.( به پیوست ارائه شده است). در این زمینه لازم است این شورا موانع قانونی اجرای مصوبات را از میان بردارد.

11- با توجه به جایگاه خطیر معلم در تحقق اهداف آموزشی, از یك سو و عدم توانایی آموزش حضوری آنان در یك پرسه زمانی از سوی دیگر بهتر است از طرق گوناگون مانند آموزش ضمن خدمت نیمه حضوری و مكاتبه‏ای و رسانه ای، اهداف و روش های تدریس دروسی مانند قرآن به کلیه معلمان لازم التعلیم آموزش داده شود.

12- باتوجه به اهمیت روخوانی و روان خوانی در دوره ابتدایی, بهتر است آموزش مفاهیم(آیات ساده و پرکاربرد قرآن، از کتاب های دوره ابتدایی حذف شده و در راهنمایی، مبنای كار قرار گیرد تا به این وسیله فرصت و مجال بیشتری برای تمرین مهارت روخوانی و روان خوانی فراهم شود.

13- از آنجا که تلقی عمومی از آموزش قرآن, قرائت وتلاوت فصیح آن است, ترویج ساده خوانی قرآن كریم از دوره ابتدایی مورد توجه جدی قرار گیرد و به عنوان هدف اصلی آموزش روخوانی و روان خوانی قرآن در جامعه معرفی شود.

14- پیشنهاد می‏شود محتوای كتاب های قرآن دوره ابتدایی بر اساس روان شناسی رشد، روان شناسی یادگیری و میزان فراگیری دانش‏آموزان در این سنین و هم چنین با استفاده از نظریات بدست آمده از معلمین این دوره مورد تجدید نظر قرار گرفته و تدوین گردد.

15- در انتخاب آیات, قواعد روخوانی, پیام ها وداستان های قرآنی و تمرین های مفاهیم, تعادل منطقی از جهت موضوع, مقدار رعایت گردد، و هم چنان كه بررسی حاضر نشان میدهد، كتاب ها با وجود نكات مثبت در زمینه انتخاب موضوعات و روش ها، از نظم منطقی لازم برخوردار نیستند.

16- دو درس از کتاب قرآن پایه سوم ابتدایی به آموزش نماز اختصاص دارد. پیشنهاد می شود:

 اوّلاً ) با توجه به جایگاه رفیع آموزش قرائت صحیح و فصیح نماز و ترجمه و احكام و آداب و شرایط آن،  به عنوان یکی از واجبات دینی از یك سو و مهارتی بودن این درس از سویی و هم چنین حذف آن از آموزش در برخی كلاس ها به دلیل تلاقی آن با آموزش قرآن، بهتر است در صورت امکان آموزش نماز به عنوان یک درس مستقل در بین دروس مطرح شود و به همین منظور برای آن کتاب درسی, ساعت آموزشی مستقل و حتی در صورت نیاز معلم خاص در نظر گرفته شود.

ثانیاً) به منظور آشنا شدن دانش‏آموزان با قرائت صحیح نماز, از وسایل كمك آموزشی هم چون لوحه و نوارهای آموزشی به نحو صحیح ومؤثر دركنار آموزش كتاب درسی پیشنهاد می‏گردد.

ثالثاً ) موضوع امکان سنجی آموزش تلفظ حروف خاص عربی در دوره ابتدایی به عنوان یک طرح پژوهشی مورد بررسی و اجرای آزمایشی قرار گیرد و در صورت مثبت بودن نتایج, به آموزش آن ها در کلاس دوم یا سوم ابتدایی به اجرا گذاشته شود.

17- ساعت تدریس قرآن نسبت به هدف آموزش یعنی كسب مهارت روخوانی و روان خوانی قرآن كریم مناسب نیست، بهتر است كه در برنامه‏ریزی این درس سعی شود كه هماهنگی لازم در میان اهداف قصد شده، محتوا و ساعت تدریس برقرار كرده و در صورت امكان به ساعت تدریس آن افزوده گردد.

18- در سازماندهی محتوای كتاب های قرآن دورة ابتدایی, به اصل فزایندگی وتكرار (یعنی توجه به گستردگی وعمق مطالب ضمن تكرار آنها درسال های مختلف تحصیلی) كه یكی از اصول اساسی مربوط به ارتباط عمودی مطالب ارائه شده در كتاب های درسی است كاملاً توجه شود تا دانش‏آموزان یك مفهوم اساسی را در طول سال های مختلف، با گستردگی بیش تری فرا گرفته وبرعمق معلومات خود درآن زمینه بیفزایند.

19- با توجه به این كه درس های قرآن، دینی, تاریخ و فارسی  وجوه مشتركی با یكدیگر دارند، پیشنهاد می‏شود اعضای این سه گروه در برنامه‏ریزی‏های درسی با یك دیگر هماهنگ بوده و جلسات مشترک تالیف داشته باشند.

20- برون داد برنامه های درسی آموزش قرآن در پایه های مختلف باید به طور مداوم در كلیة مراحل طراحی و اجرا تهیه شود. تا با بررسی و ارزیابی لازم, نارسایی‏های برنامه درسی آموزش قرآن, شناسایی و رفع شود.

22- به منظور اشاعه برنامه درسی و برای نظارت و ارزیابی و حمایت از برنامه آموزش قرآن دوره ابتدایی بهتر است به احیای معلمین راهنمای شهری و روستایی زیر نظر سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی توجه شود.

 ب) پیشنهادهایی برای مدیران آموزش و پرورش

 1- اجرای كامل برنامه درسی قرآن : بررسی ها نشان می دهد که در تمامی مراحل و روش های آموزش قرآن, به ویژه در دوره ابتدایی, یکی از مهم ترین عوامل عدم موفقیت برنامه های درسی، عدم اجرای كامل برنامه های پیش بینی شده است. در برنامه درسی قرآن چهار عامل مهم زیر باید در عرض هم اجرا شوند تا اهداف محقق شود :

1-1- معلمان و مربیان مدارس باید با ابعاد و اجزاء برنامه درسی قرآن آشنا شوند و مهارت لازم را در آموزش قرآن به دست آورند.

1-2- وسایل آموزش از قبیل لوح آموزشی، نوار آموزش قرآن معلم و دانش آموز، كتاب راهنمای تدریس معلم، ضبط صوت بایستی فراهم شود تا آموزش با اختلال روبرو نشود.

1-3- به نقش خانواده در آموزش توجه شود. بیش از یك پنجم آموزش بر عهده خانواده است. مواردی كه بایدخانواده ها درباره فراهم آوردن زمینه های لازم آموزش قرآن به آن ها توجه كنند.

1-4- مدیران مدارس توجیه لازم را در زمینه آشنایی با برنامه درسی قرآن شده باشند و هم چنین با روش های ارزشیابی نظارت و پشتیبانی مستمر از برنامه درسی قرآن آشنا باشند، از عوامل موثر در رفع مهجوریت، استمرار در بازدید و حمایت از كلاس های قرآن است.

2- تغییر باورهای غلط درباره درس آموزش قرآن دوره ابتدایی مانند این که :

2-1- درس قرآن یک درس تخصصی است و باید معلمان متخصص تدریس کنند. در حالی که هیچ مدرک مستند و کارشناس آموزش قرآن چنین اعتقادی را بیان نکرده است.

2-2- هدف اصلی تنها علاقمند کردن کودکان به قرآن است. در حالی که اهداف چیزی فراتر از این را می گویند.

2-3- هدف از آموزش قرآن آموزش حفظ و قرائت برخی از سوره های قرآن است. درحالی که این برخلاف اهداف قصد شده است.

2-4- هدف از آموزش قران آموزش آیات کتاب درسی است. در حالی که مصوبه شورای عالی روخوانی کل قرآن را مد نظر قرار داده است.

2-5- آموزگاران توانایی و شایستگی آموزش قرآن را ندارند. در صورتی که هم مصوبه شورای عالی وهم مقدمه کلیه کتب درسی به این مطلب تاکید دارد که آموزگار پایه باید این کتاب را تدریس کند.

با توجه به آن چه گفته شد این برداشت های غلط با اهداف مصوب شورای عالی آموزش وپرورش وهم چنین راهنمای برنامه درسی آموزش قرآن دوره ابتدایی و مقدمه کتاب های درسی آموزش قرآن تناسبی ندارند.

3- ابزار و وسایل لازم از قبیل لوحه و نوار آموزشی و كتاب راهنمای معلم به تعداد معلمان تهیه و در اختیار ایشان قرار گیرد؛

4- مسئولین اجرایی در حوزه های صف و ستاد و مدیران مدارس با حضور در دوره های آموزشی و گردهمایی های توجیهی با زوایای مهم این درس آشنا شوند.

5- مدیران مدارس و ارزیابان آموزشی به صورت مستمر برنامه درسی آموزش قرآن را مورد نظارت و حمایت قرار دهند.

 ج) پیشنهادهایی برای معلمان

1- به اهداف درس آموزش قرآن هر پایه توجه کامل صورت گیرد و با توجه به اولویت هر یک از اهداف, در راستای اهداف قصد شده آموزش صورت پذیرد..

2- به انس و ارتباط دائمی با قرآن كریم به عنوان مهم ترین هدف آموزش قرآن توجه جدی شود. با آن كه همواره هدف انس با قرآن كریم جزء اهداف آموزش قرآن بوده است, اما باید گفت این هدف چندان كه باید فعالیت های معلمان و مدارس در زمینه ارائه راه كار ها و شیوه های عملی انس دائمی دانش آموزان با قرآن كریم چندان موفق نبوده است .

3- به تفاوت های روش مهارت آموزی و قاعده آموزی درآموزش قرآن توجه جدی شود. شیوه رایج آموزش قرآن در کشور ما مبتنی بر قاعده آموزی است. در صورتی که در شیوه های سنتی و مکتب خانه ای و هم چنین جلسات موفق ومعتبر قرآن  كشور در حال حاضر, روش حاكم مهارت آموزی است.

4- در مقدمه هر یك از كتاب های درسی دانش آموزان صفحاتی درباره روش آموزش قرآن بیان شده است. لازم است معلمان این صفحات را به دقت بخوانند.

5- در مقدمه هر یك از كتاب های درسی دانش آموزان صفحاتی درباره نقش اولیای دانش آموزان درپیشبرد آموزش قرآن بیان شده است. خوب است مدیران ومعلمان جلسات مستمر آموزش خانواده را با موضوع آموزش قرآن به شکل پیشنهادی برگزار کنند :

5-1- به صورت كلاسی از والدین دعوت به عمل آید

5-2- نمونه ای از روش آموزش قرآن با حضور دانش آموزان برای خانواده ها اجرا شوند تا آنها با حلاوت و همچنین ریزه كاری های آموزش آشنا شوند.

5-3- موارد گفته شده در مقدمه كتاب برای ایشان بازگو گردد.

5-4- با خانواده های علاقمند، میثاق شفاهی بسته شود كه آنها هم روزی حداقل یك صفحه قرآن بخوانند تا این فرهنگ به كودكان منتقل شود.

6- استفاده از مصحف شریف در آموزش قرآن : با توجه به اهداف مصوب, آموزش قرآن کامل در اوّلویت قرار گیرد و زمینه های لازم برای استفاده از مصحف شریف در مدارس و ساعت آموزش قرآن فراهم شود.

7- دو درس از کتاب آموزش قرآن پایه سوم ابتدایی به آموزش نماز اختصاص دارد. در این زمینه پیشنهاد می شود به دلیل آن که آموزش نماز از نوع دروس مهارتی است,بهتر است آموزش نماز در طول حداقل یک سال تحصیلی توزیع شود تا دانش آموزان فرصت بیش تری برای تمرین و کسب مهارت کافی داشته باشند.

 د) پیشنهادهایی برای والدین دانش آموزان

1- توجه به انس با قرآن به عنوان مهم ترین هدف آموزش قرآن : با آن كه همواره هدف انس با قرآن كریم جزء اهداف آموزش قرآن بوده است, اما باید گفت این برنامه های درسی در زمینه ارائه راه كار ها و شیوه های عملی انس دانش آموزان با قرآن كریم چندان موفق نبوده است .

   به این مثال توجه كنید: شما كودك خود را برای یادگیری نماز به مسجد یا كانون فرهنگی می فرستید. او درمدت كوتاهی با صحیح خوانی، فصیح خوانی، تلفظ حروف خاص عربی، ترجمه عبارات نماز، آداب و شرایط و احكام عملی نماز آشنا می شود، اما این كودك در این آموزش ها به این مسأله نمی رسد كه باید در طول زندگی خود نماز بخواند. در چنین حالت آیا می توان گفت آموزش نماز ما موفق بوده است؟ در زمینه آموزش قرآن نیز چنین تلقی و مسأله ای وجود دارد و به عبارتی آموزش های قرآن , باعث انس دائمی کودکان با قرآن نمی شود..

2- آموزش مصحف شریف : با توجه به اهداف مصوب, به جای قاعده آموزی وآموزش آیات کتاب های درسی باید آموزش قرآن کامل( مصحف شریف ) در اولویت اوّل آموزش قرآن قرار گیرد و زمینه های لازم برای استفاده ازمصحف شریف درمدارس وساعت آموزش قرآن فراهم شود.

3- با تأکید بر خواندن مستمر قرآن درکلاس درس و منزل, به شیوه های مناسب هراس از خواندن قرآن برای دانش‏آموزانی كه از قرائت می‏ترسند، شكسته شود.

4- به نقش والدین در پیشبرد برنامه درسی آموزش قرآن اهمیت لازم داده شود. شرکت در جلسات آموزش خانواده و خواندن مقدمه کتاب درسی که برای والدین تهیه شده است و تأکید برنقش الگویی خانواده ها در این زمینه ضروری است. و این که اوّلیای دانش آموزان از وضعیت آموزش قرآن فرزندان كسب اطلاع كنند و در مورد مسایل قرآنی دانش‏آموز خود از مدرسه سوال كنند و در این باره مشوق آنها باشند.

 هـ) پیشنهادهایی برای دانش آموزان

1- خواندن قرآن کامل ( مصحف شریف ) : با توجه به اهداف آموزش قرآن باید خواندن قرآن کامل( مصحف شریف ) در اوّلویت اوّل یادگیری قرآن قرار گیرد و زمینه های لازم برای استفاده از مصحف شریف درمدارس وساعت آموزش قرآن فراهم شود.

2- خواندن دائمی قرآن در کلاس درس و منزل, به شیوه های مناسب برای كسب مهارت قرائت قرآن كریم.

3- برای تهیه نوار (یا سی دی) آموزش قرآن درسی از طریق مدرسه و معلم خود اقدام کند.

4- گردش های كوتاه مدت خارج از مدرسه در ارتباط با كارهای قرآن فرصت خوبی برای ایجاد انگیزة هستند. مثل بازدید از موزه های قرآنی  

5- حضور مستمر و فعال در جلسات هفتگی قرائت یا حفظ قرآن که در مساجد, دارالقرآن ها و یا هیآت قرآنی برگزار می شود.

6- نقد و بررسی کتاب های درسی وارائه انتقدات, پیشنهاداها و نظرات سازنده به نویسندگان کتاب و ارسال آن به آدرسی که در کتاب درس بیان شده است.

7- بهره مندی هرچه بیشتر  از برنامه های آموزشی شبکه قرآن سیما و رادیو قرآن

 5-2 پیشنهادهای دیگر

1- ایجاد انسجام و وحدت رویه در فعالیت های قرآنی آموزش وپرورش :

   هدف از آموزش قرآن در پایه اوّل تا سوم ابتدایی, آموزش مهارت روخوانی و در پایه چهارم وپنجم ابتدایی, آموزش روان خوانی آیات كتاب درسی است. بی توجهی به این هدف در فعالیت هایی مانند مسابقات قرائت وحفظ قرآن دوره ابتدایی باعث اتلاف وقت و اعتبارات محدود آموزش وپرورش می شود

2- توجه به آموزش قرآن به مثابه یك فعالیت فرهنگی در مدارس :

  امروزه در دنیا و مخصوصا كشورهای پیشرو به مقوله آموزش به عنوان یك رویداد فرهنگی نگاه می شود. آموزش وپرورش كشور ژاپن نمونه بارز این مطلب است. (سركارآرانی، محمدرضا،84) آموزش های موجود باید باورهای فرهنگی درباره آموزش ویادگیری قرآن را مورد بازتوجه قرار دهد. توجه به فرهنگ آموزش قرآن دركشورهای مشرق زمین یك نیاز اساسی است، زیرا كه این كشورها از جمله ایران، بسیاری از رفتار وحتی افكار خود را از باورهای فرهنگی، ادبیات، عرفان و دین ومذهب خود به دست می آورند. بی توجهی به فرهنگ سازی در امر آموزش ویادگیری باعث می شود كه تعلیم وتربیت از عمق لازم برخوردار نباشد و پیامدهای منفی وخوش بینانه خنثایی را در پی داشته باشد.

 3- شروع انس با قرآن كریم اوّل از خودمان :

    مقام معظم رهبری در شهریورماه 86 در دیدار با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی فرمودند : « اگر فرهیختگان كشور روزی یك صفحه قرآن بخوانند و درفهم آیات ساده و پركاربرد آن كوشش كنند وتدبر نمایند، این كار می تواند غوغایی برپا كند.»

هدایت میوه قرآن است. اگر معلمان ابتدا خودشان از لذت این میوه شیرین را بچشند, آنگاه بهتر می توانند آن را به مخاطبان و دانش آموزان بچشانند.

4- بررسی شیوه های آموزش قرآن دیگر کشورهای اسلامی :

    روش های آموزش قرآن در دیگر كشورهای اسلامی مورد بررسی قرار گیرد تا موارد قابل استفاده و متناسب با فرهنگ ما در تألیف كتاب و آموزش قرآن استفاده شود.

5- تجهیز كتابخانة آموزشگاه به كتابها و مجلات قرآنی متناسب باسنین دانش‏‏آموزان

 6- تا حد امكان تراكم نسبی دانش‏آموزان در هر كلاس كاهش یافته و متعادل شود.

5-3-3 پیشنهادهایی برای پژوهش های دیگر

مناسب است با توجه به جایگاه و اهمیت موضوع قرآن در آموزش و پرورش, متولیان امور, در زمینة آموزش قرآن در آموزش وپرورش, پژوهش‏های متعددی را اختصاص دهند تا طالبان حقیقت و پژوهشگران قرآن دوست در جهت شناخت نارسایی‏ها و مشكلات آموزش قرآن و ارتقاء جایگاه قرآن در آموزش و پرورش گام بردارند؛ در این زمینه موضوعات زیر پیشنهاد می شود :

1- با توجه به فرمایش امام خمینی (ره) که فرمودند : « تربیت باید قرآنی باشد. » و « بچه های ما باید تربیت قرآنی بشوند. »1 نسبت برنامه های درس فعلی با تربیت قرآنی منظور امام خمینی چیست و چگونه می توان به این هدف متعالی رسید؟

2- با توجه به میزان تناسب محتوای كتابهای قرآن دوره راهنمایی با اهداف این درس لازم است تا پژوهش جامعی در این مورد انجام شود، تا از طریق تحلیل محتوای كتاب های قرآن دوره راهنمایی،‌ میزان  علمی و درست بودن آنها  معلوم شود.

3- تاثیر نقش مدیران مدارس در پیشبرد برنامه درسی قرآن دوره ابتدایی

4- امکان سنجی تألیف کتاب های درسی آموزش قرآن ویژه مدارس چند پایه.

5- شناسایی توانمندیهای آموزگاران , معلمان خاص و مربیان پرورشی.

6- برون داد آموزش قرآن پایه پنجم ابتدایی

7- میزان توانایی دانشجویان سال اوّل – ترم اوّل در روخوانی قرآن مورد بررسی قرار گیرد.

8- مقایسه تاثیر آموزش روخوانی قرآن در مدارس بین دو شیوه  شنیداری و دیداری

9- آسیب شناسی آموزش قرآن در ایران معاصر

10- میزان تاثیر کتاب های راهنمای تدریس معلم در موفقیت معلم





صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی

به سایت ما خوش آمدید
نام و نام خانوادگی      
آدرس ایمیل      
کلیه حقوق این وبلاگ برای « فــــلـــــق » falag.mihanblog.com محفوظ است