تبلیغات
« فــــلـــــق » falag.mihanblog.com - مجموعه ی کمک آموزشی و اهداف دروس پیام های آسمانی سال دو.م راهنمایی
« فــــلـــــق » falag.mihanblog.com
وبلاگ تخصصی قرآن،پیام های آسمان و عربی شهرستان سلماس
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


با سلام :
محضرمبارک سروران و همکاران بزرگواری که از وبلاک بنده « فلق » بازدید نموده خوش آمد گفته و از خداوند منان موفقیت وشاد کامی روز افزون ر ا آرزومندم .

دبیر قرآن ،پیامهای آسمان و عربی شهرستان سلماس

مدیر وبلاگ : بهروز فیض اله زاده
نظرسنجی
کیفیت بخش دانلود مطالب از پایگاه چگونه است؟





وبلاگ تخصصی دینی عربی و قرآ ن سلماس   ( فیض اله زاده  بهروز )


 
مجموعه ی آموزشی پیامهای آسمان دوم راهنمایی


 درس اول: شگفتیهای خلقت اهداف آموزشی: 1- بیان شگفتیهای چشم 2- تدبر و تفکر دانش آموزان در مخلوقات و پی بردن به وجود خالقی دانا و توانا 3- شناخت خدای یگانه و مطلق شگفتیهای چشم: برای اهداف ورود به کلاس معلم حداقل این موارد را در خصوص چشم به عنوان یک مخلوق شگفت بیان نماید. الف: چشم محافظی به نام پلک دارد.ب: بسیار سبک و کوچک است. ج: چشم احساس را منعکس می کند. د: بدون شارژ کار می کند و عدسی خود را خود به خود تنظیم می کند. ه:5/2 میلیون سلول عصبی دارد. و: چشم از فیلترهای و صافی های بیرونی به نام مژه برخوردار است. معلم حتی می تواند علاوه بر شگفتی های چشم زندگی زنبور عسل را با توجه به تحقیقات میدانی خود از کتب معتبر و اینترنت استخراج و برای دانش آموزان در مصداق سازی ورودیه کتاب بیان نماید. جواب سوالات

 خودت را امتحان کن: 1-می توانید یکی از دستگاههای بدن را نام ببرید که اگر نباشد هیچ اشکالی در کارهای بدن پیش نیاید؟از این موضوع چه می فهمیم؟ خیر- خداوند از آفرینش هر دستگاهی هدفی داشته است تا ما در آن بیندیشیم و راه درست که رسیدن به بهشت است را یاد بگیریم. 2-با توجه به سخن حضرت علی علیه السلام توضیح دهید که دلیل آفرینش شگفتی های بی پایان در آسمان و زمین چیست؟ تفکر و اندیشیدن ،پیدا کردن راه بهشت و نجات از دوزخ  

 درس دوم : دو سرمایه گرانبها اهداف آموزشی: 1-غنیمت شمردن فرصت 2-فرصت ها زود می گذرند(بازگشت ناپذیر) 3-عمر بزرگترین سرمایه انسان 4-قدرت اندیشیدن،نعمتی کامل کننده در ورودیه درس دبیر می تواند نعمت عمر و استفاده صحیح از آن را با مسابقه فوتبال که بچه ها دوست دارند مثال بزند به این شکل بچه ها مسابقه زندگی که عمر ما در آن جریان دارد با مسابقه فوتبال شباهت ها و تفاوت هایی دارد که برای شما بیان می کنیم.در مسابقه فوتبال: از حریف غافل نشویم در زندگی هم از شیطان که حریف ماست غافل نشویم- فرصت ها را در هر دو مسابقه از دست ندهیم و هر دو محدود به زمان هستند و در زندگی احتمال تعویض داریم و اگر در هر دو مسابقه خطا کردیم جریمه خواهیم شد.و دبیر مربوطه با استفاده از توان خود توضیحات و فعالیتهای کلاس درس را نیز با استفاده از پاسخگویی دانش آموزان عزیز حل نمایند. البته در مسابقه فوتبال و زندگی جاهایی تفاوت هایی نیز وجود دارد.

خودت را امتحان کن: 1-    بین حرکت ابرها و گذشت زمان چه شباهت هایی وجود دارد؟ هر دو می گذرند و بازگشتی ندارند و محدود به مدت معینی هستند. 2-آیا نعمت عمر به تنهایی برای خوشبختی ما در دنیا و آخرت کافی است؟توضیح دهید؟ خیر- تفکر کردن نعمت دیگری است که در کنار آن ما را خوشبخت می کند و سرمایه ما در دنیا و آخرت است. 3-خداوند حکیم چه کسانی را از چهار پایان نیز گمراه تر معرفی می کند؟چرا؟ انسانهایی که دلهایشان کر و لال است زیرا هیچگونه تفکری برای هدایت و سعادت خود ندارند. 

  درس سوم: استعانت از خدا همکار محترم اهداف آموزشی این درس: به اختصار بیان می شوند و خودتان  نیز می توانید اهداف دیگری ذکر کنید.      1-تنها خداست که می تواند یاری کننده باشد. 2-غیر از خدا هیچ کس نمی تواند انسان را یاری و هدایت کند مگر به اذن خدا مثل پیامبران 3-ایاک نعبد و ایاک نستعین یعنی تنها تو را می پرستیم و تنها از تو یاری می خواهیم. عوامل جلب یاری خدا:1- دعا        2- صبر و تقوا

 خودت را امتحان کن: 1-توضیح دهید چرا بهلول هرگز چیزی از هارون درخواست نمی کرد؟ زیرا معتقد بود استعانت فقط از خدا است و غیر از خدا (هارون)در برآوردن نیازهای معنوی او عاجز و ناتوان است. 2-گاهی انسانها در دعاهایشان چیزی می خواهند که برایشان زیان آور است آیا خداوند این دعاها را مستجاب می کند؟گفتار پیامبر اکرم (ص) را در این زمینه توضیح دهید؟ خیر-هیچ مسلمانی خداوند را نمی خواند مگر اینکه دعایش یا در همین دنیا مستجاب می شود یا خداوند آن را برایش در روز قیامت ذخیره می کند و یا در برابر آن دعا بخشی از گناهانش را می آمرزد. 3-پیام مهم خداوند را که باعث شد مسلمانان نیروی تازه گرفته و مشرکان را فرار دهند به صورت خلاصه بیان کنید؟ صبر و تقوا باعث شد که خداوند آن فرشتگان را با علامتهای خاصی برای کمک به مسلمانان بفرستد. 4-توضیح دهید روزه گرفتن چگونه باعث بهره مندی بیش تر ما از خداوند می شود؟ انسانها باصبر و روزه گرفتن مزه گرسنگی و تشنگی را می چشند و خود ساخته می شوند و خداوند مهربان به چنین افرادی بیش از بیش یاری می رساند و موفق می کند.    

 درس چهارم : دین گنج بی پایان اهداف آموزشی درس: 1-اصل ضرورت دین 2-وظایف ما نسبت به دین 3-ماهیت دین و سیر تطوری دین (تطوری یعنی کارکردهای دین) 4-اثرات دین داری و ضرورت وجود دین دین چیست؟ مجموعه قوانین برای دستیابی به سعادت انسان معلم یا دبیر مربوطه وجود ضرورت دین را به منزله راه سعادت یابی به بهشت تشریح نمایند و با مثال های خاصی که در کتاب آمده است توضیح دهید.و از جمله مباحث درس داستان نسیبه همان زنی که در نجات دادن جان رسول خدا در جنگ احد تلاش زیادی انجام داد به همراه همسر و فرزندانش توضیحات کامل به  بچه ها بدهد.

خودت را امتحان کن: 1-آیا انسان می تواند بدون استفاده از دستورات خداوند همه نیازها و خطرهای راه سعادت را پیش بینی کند؟توضیح دهید؟ خیر تنها خداست که با فرستادن دستورات خود مردم را از طریق پیامبران راهنمایی می سازد و نجات دادن آنها از روشهای  بد زندگی به سعادت برساند. 2-توضیح دهیدکه راهنمایی های پیامبران چگونه باعث خوشبختی انسان در دنیا و آخرت می شود؟ انسانها فقط با راهنمایی های پیامبران است که بدون هیچ اضطرابی به حرکت خود به سوی هدف پیش می روند و با عمل به دستورات آنان ضامن سلامتی و سعادت خود می شوند. 3-به نظر شما اگر مسلمانان نسبت به راهنمایی های دین خود بی توجه باشند چه سرنوشتی در انتظار آنها خواهد بود؟ایا وضعیت آنها با مردم کشورهای بی دین تفاوتی خواهد داشت؟ دین اسلام و مسلمانان با راهنمایی های دین توانستند سعادت و بهترین شیوه زندگی خود و دوری کردن از خوردنیهای آلوده و نزدیک شدن به یکدیگر سرنوشت موفقی را برای خود رقم بزنند.

درس پنجم: نردبان آسمان اهداف کلی آموزشی درس: 1-آشنایی با نماز 2-آشنایی با برخی مقدمات نماز (وجوبی) 3-آشنایی با برخی آداب نماز (مستحبات) دبیر محترم آداب نماز و مستحبات و فضیلت نماز خواندن در مسجد را با استفاده از داستانهای آموزنده توضیح و تشریح نماید. و شرایط لباس نمازگزار را که در درس پنجم آمده به طور کامل توضیح دهید حتی الامکان پیشنهاد می شود از روش نمایشی استفاده نماید و اگر در مدرسه مجهز به سیستم کامپیوتر و نرم افزار است از نرم افزارهای آموزشی استفاده نماید.

خودت را امتحان کن: 1-اگر کسی بعد از نماز بفهمد که بدن یا لباسش نجس بوده است آیا واجب است که نمازش را دوباره بخواند؟ خیر لازم نیست دوباره بخواند. 2-کسی که کف پاهایش خیس است آیا می تواند بر روی فرش نجس نماز بخواند؟ خیر زیرا باعث بطلان نماز می شود 3-استفاده از گردنبند و انگشتر طلا : نماز مردان و زنان را باطل می کند +++ فقط نماز زنان را باطل می کند+++فقط نماز مردان را باطل می کند+++برای مردان حرام است ولی ربطی به نماز ندارد     

درس ششم : یک فرصت طلایی اهداف کلی درس : 1-آشنایی با اهمیت ماه مبارک رمضان 2-آشنایی با ثمرات روزه گرفتن 3-آگاهی از ثواب روزه 4-آشنایی با برخی احکام و مبطلات روزه فرق لذت های حرام و حلال را توضیح دهید؟ لذت های حلال چند بعدی هستند مادی و معنوی، پایدارتر و طبیعی تر هستند و آرامش بیشتری دارندو اما لذت های حرام تک بعدی هستند سطحی تر و غیر طبیعی و اضطراب در آن موج می زند.در لذت های حلال هماهنگی با نظام خلقت وجود دارد و پاداش نیز در انتهای راه آن است و پشیمانی در آن راه ندارد.اما لذت های حرام نا هماهنگی با نظام خلقت ، عوارض ،کوتاهی عمر ،تغییر نعمت و حبس دعا ،و پشیمانی دارد.

خودت را امتحان کن:1-توضیح دهید چگونه روزه گرفتن باعث رسیدگی بیشتر مردم به فقرا و مستمندان می شود ؟ درک حال فقیران،چشیدن مزه گرسنگی برای ثروتمندان و بفکر فقرا بیشتر بودن. 2-چهار مورد از مبطلات روزه را نام ببرید؟ خوردن و آشامیدن ، فرو برن سر در آب، فرو بردن غبار یا دود غلیظ در گلو ، استفراغ کردن 3-اگر کسی در ماه رمضان فراموش کند که روزه است و مبطلات روزه را انجام دهد روزه اش چه حکمی دارد؟ اگر سهواً باشد روزه اش درست است ولی اگر عمداً باشد روزه اش باطل است. 4-آیا شنا کردن در آب روزه را باطل می کند؟ توضیح دهید؟ اشکالی ندارد به شرطی که سر زیر آب نرود.

درس هفتم : تلخ یا شیرین (داستان مرگ ) اهداف کلی درس مورد نظر : 1-مرگ پلی است از این دنیا به جهان آخرت 2-مرگ برای دست اندرکاران و بدکاران 3-علت ترس برخی از مرگ 4-هر لحظه ای از زندگی ممکن است زندگی اخروی شروع شود. دبیر محترم داستان زیرک را به خوبی برای بچه ها بازگو و ارتباط آن را با داستان مرگ تطبیق دهد. و هدف آفرینش انسان را ، خلقت الجن و الانس الا لیعبدون معرفی می کند که جز عبادت خدا وظیفه دیگری در این دنیا نداریم و آن را به خوبی برای دانش آموزان تبیین کند.

خودت را امتحان کن: 1-چرا پادشاه زیرک از رفتن به جزیره هیچ ترس در دل نداشت؟ چون خوراک و پوشاک خود را از قبل در آن جزیره توسط افراد امین فرستاده بود و عاقلانه عمل کرده بود. 2-مرگ برای چه کسانی وحشتناک و ناخوشایند است ؟ چرا ؟ برای کسانی که توشه سفر آخرت خود را جلوتر نفرستاده اند و مرگ برای آنان پایان خوشی ها و سرآغاز سختی هاست. 3-حالت مومنان و کافران را در هنگام مرگ توضیح دهید ؟ مومنان در رفتنشان خوشحال وکافران چون توشه ای وکار نیکی نفرستاده اند خیلی ناراحت هستند و اصلاًدوست ندارند این دنیا را ترک کنند.   

درس هشتم : راه سعادتمندی اهداف کلی درس: الف: آشنایی با کارهای نیک و بد و تاثیر آن بر کیفیت مرگ ب: احترام به پدر و مادر ج: نماز اول وقت و اخلاق خوب دبیر محترم در رضایت کلاس درس تجزیه و تحلیل افراد خوش اخلاق و بد اخلاق را نسبت به فعالیتهای داده شده بیان کند و عواملی که باعث رنجش انسان می شود و پدر و مادر از دست انسان رنج می برند را توضیح دهید.

خودت را امتحان کن: 1-علت آزار و فشار قبر سعدبن معاذ چه بود؟ اذیت و آزار خانواده و سختگیری بر همسرش در منزل بود. 2-با توجه به حدیث امام صادق علیه السلام نیکی به پدر و مادر چه تاثیری بر زندگی ما در دنیا و آخرت دارد؟ دشواری مرگ برای او آسان می شود و دردنیا هرگز فقیر و تهیدست نمی شود. 3-توضیح دهید که اقامه به موقع نماز چگونه انسان را به بهشت می رساند؟ برپا داشتن درست و به موقع باعث می شود انسان از گناهان و زشتی ها دور شود و هر قدر انسان از گناهان دور شود به بهشت نزدیکتر می شود.          

درس نهم : زیارت اولیای خدا اهداف کلی درس : الف: انس و الفت با اولیای خدا ب: شناخت زیاد خدا و قدردانی و کمک خواستن از آنان ج: پاکیزگی ،معطر بودن و لباس تمیز پوشیدن د: آشنایی با ثمرات زیارت و آداب زیارت و برخی احکام غسل ه: اشتیاق و آرزو برای زیارت اولیای الهی

 خودت را امتحان کن: 1-مهمترین فایده زیارت چیست ؟ توضیح دهید؟ ایجاد وانس و محبت بین ما و اولیای خدا 2-به چه کارهایی آداب زیارت گفته می شود؟ به سه مورد از این آداب اشاره کنید؟ آداب زیارت به کارهای مستحبی گفته می شود که ما با انجام آنها در زیارتگاهها بیشتر مورد لطف و توجه دوستان خدا قرار می گیریم. 3-شیوه صحیح غسل کردن را توضیح دهید؟ نیت- شستن سر و گردن به طوری که در کتاب بیان کرده- شستن طرف راست بدن و سپس شستن طرف چپ بدن            

 درس دهم : آفتاب پنهان اهداف شناختی: الف: شناخت امام زمان به عنوان امام زنده و حاضر و ناظر ب: ما در انتظار امام زمان هستیم ج: توجه همیشگی امام زمان به ما د: رضایت امام زمان جهت مشاهده اعمال خوب ما اهداف عاطفی: الف: احساس علاقه به راز و نیاز و توسل به امام زمان به عنوان امام زنده و تقویت علاقمندی به ایشان ب: تقویت اشتیاق برای بهره مندی از هدایت امام زمان در زمان غیبت اهداف رفتاری: تلاش برای پیروی بیش از پیش از امام زمان و کسب رضایت ایشان

خودت را امتحان کن: 1-    در چند جمله کوتاه، ویژگی های زمان ظهور امام زمان را توصیف کنید؟ برقراری عدالت- نبود هیچ گونه زندان،سلول و دادگاهی- نبود هیچگونه حکومت ظالم و ستمگر و نبود هیچ فقیر و مستمند و عدم ظلم به یکدیگر 2-به نظر شما ما باید چه کنیم تا از منتظران واقعی ظهور حضرت مهدی (عج) باشیم؟ ترویج کارهای خوب ، همسایه داری ، دعا کردن برای فرجش ، گشاده رویی و همراهی با مومنان 3-فرج یعنی چه؟ یعنی گشایش در کارها و برطرف شدن مشکلات    

درس یازدهم: شاخه ای از درخت بهشتی اهداف کلی درس : الف : آشنایی با سخاوت             ب : آشنایی با تأثیر سخاوت در جامعه        ج: ثمرات سخاوت برای خود و دیگران        د : تقویت علاقه مندی با ضابطه برای سخاوت و بخشش اموال چرا سخاوت خوب است ؟ الف : دیگران را خوشحال می کنیم . ب : خودمان خوشحال می شویم . ج : خدا را خوشحال می کنیم . د : پاداش خداست و عمل به دستورات اوست . ه : مال انسان زیاد می شود و نیازهای ما را برطرف می کند . و : احساس آرامش می دهد و کینه ها را برطرف می کند .

 خودت را امتحان کن : 1 . با توجه به حدیث رسول اکرم (ص) چه چیزی باعث نزدیک شدن انسان به خداوند و بهشت می شود ؟ نتیجة بخل ورزیدن چیست ؟ سخاوت ، دوری از بهشت است . 2 . آیا تنها انسان های ثروتمند می توانند سخاوتمند باشند ؟ توضیح دهید ؟خیر ، هرکس به اندازة توانش می تواند بخشنده باشد و پول تنها جنبه سخاوت ندارد بلکه خوش خلقی و سلام کردن هم می تواند سخاوتمند باشد . 3 . اسراف در سخاوت یعنی چه ؟دو نمونه را بیان کنید ؟ یعنی زیاددادن بذل و بخشش کردن و بعد رجوع کردن به دیگران جهت قرض گرفتن و نداشتن پول برای امرار معاش زندگی           

  درس دوازدهم : عادت ها و آسیب ها اهداف کلی درس : دشمن شناسی : الف : آشنایی با برخی موانع درونی مانند عادتهای ناپسند و راههای مبارزه با آنها ب : آشنایی با ضرورت برنامه داشتن برای زندگی ج : احساس نیاز نسبت به شناخت برخی موانع درونی همان عادتهای ناپسند د: احساس بیزاری نسبت به دشمنان درونی(عوامل دوری از سعادت ) ه : بکارگیری توانمندیها در جهت برطرف کردن ضعف ها و کمبودها                                                ایجاد تمایل  مراحل ایجاد گستره عادت       تکرار و تمرین                                                 تعلیم و تفکر

عوامل مؤثر در شکل گیری عادت : الف : محیط   ب : دوستان    ج : رسانه    د : مراکز آموزشی ه : سن     و : جنسیت راههای مقابله با بازیهای مخرب : 1 . والدین با بچه ها دوست شوند 2 . زمان و محدودیت برای استفاده از رایانه قرار دهیم . 3 . در زمان خرید ، بازیهای مخرب مورد شناسایی قرار گیرند .

 خودت را امتحان کن : 1 . چه چیزی باعث می شود یک کار برای انسان به صورت عادت درآید ؟ شرایط محیطی ، جنسیتی ، دوستان ، رسانه ، شرایط سنی 2 . با ذکر چند مثال نقش صبر و استقامت را در رسیدن به بهشت توضیح دهید ؟ خداوند اانسان را به بلاهای مختلفی آزمایش و گرفتار می کند انسان صبور و مقاوم سعی و تلاش می کند تا آن را تحمل کند و این خود راه بهشت را برای او رقم می زند .   

  درس سیزدهم : ارزش کار اهداف کلی درس : 1-شناخت کار و ارزش آن از دیدگاه دین اسلام 2-طریقه درست بدست آوردن روزی حلال و حرام 3-ترویج فرهنگ کارکردن و دست دراز نکردن پیش دیگران دبیر محترم برای دانش آموزان از داستانهای مختلفی می تواند در خصوص مصداق سازی ورودیه کلاس استفاده نماید و میزان کار و ثمرات مفید آن را برای دانش آموزان تشریح کند .

خودت را امتحان کن : 1 . به نظر شما کار کردن چه فوایدی برای ما و جامعه ما دارد ؟ به 3مورد اشاره شود ؟ توانایی بر انفاق ، سخاوتمندی و مشارکت در کارهای خیر 2 . به چند نمونه از کارهایی که انجام آنها و استفاده از درآمد آنها برای یک انسان حرام است اشاره کنید ؟ فروشنده ای که وسیله معیوب و کالای نامناسب به مشتری می دهد ، کارمندی که از کارش می زند و کم کاری می کند و کسی که رشوه می گیرد 3 . سه شغل حرام را نام ببرید ، و توضیح دهید که چگونه ممکن است درآمد صاحبان آنها حرام باشد ؟ شراب فروشی، دزدی ، خرید و فروش آلات قمار و اجناس قاچاق که در همه موارد به اقتصاد و روح و روان جامعه و نوجوان ضربه وارد کرده و جامعه را به انزوا می کشد . 4 . کسب و کار حرام چه آثار بدی بر زندگی افراد دارد ؟ الف : مستجاب نشدن دعا  ب : دوری از بهشت         

  درس چهاردهم: حق الناس هر چه قدر انسان از خداوند اطاعت بیشتری داشته باشد رشد بیشتری پیدا می کند . اهداف کلی درس : 1 . شناخت حق الناس و رعایت موازین آن 2 . رعایت حق الله و حق النفس و عدم ضربه به خود هدف درس توجه به اهمیت حق الناس و تلاش و ایجاد امید برای جبران مافات (گذشته شده)

خودت را امتحان کن : 1 . کسی که دوست دارد به بهشت راه یابد باید حقوق چه کسامی را رعایت کند ؟حق النفس ، حق الله و حق الناس 2 . اگر همة مردم نسبت به حقوق دیگران بی توجهی کنند چه اتفاقی در جامعه خواهد افتاد ؟ باعث از بین رفتن نظم و حقوق دیگران می شود و حقوق همه مردم پایمال می شود و این کار از نظر خدا گناه محسوب می شود . 3 . سه نمونه از حقوقی را که هم کلاسی هابر شما دارند بیان کنید ؟ سلام کردن ، مهربانی با یکدیگر ، ارشاد و کمک به یکدیگر در سر کلاس 4 . سه نمونه از حقوقی را که اقراد خانواده (پدر ، مادر ، برادر و خواهر و ...) بر شما دارند بیان کنید ؟ نام نیک قرار دادن بر فرزندان ، احترام به یکدیگر ، احسان و نیکی نسبت به پدر و مادر ، ناسزا نگفتن به یکدیگر            

 درس پانزدهم : جهاد اهداف کلی : 1 . آشنایی با فضیلت جهاد   2 . آشنایی با انواع جهاد 3 . ایجاد آمادگی برای دفاع از اسلام و مسلمین دبیر محترم تلاش نماید تا معنی کلمه جهاد را که همان تلاش و کوشش است برای دانش آموزان تشریح نماید و حداقل به معرفی یک شهید از شهرستان خود بپردازد . انواع جهاد :        دفاعی   ,     ابتدایی    ,     داخلی

در مورد انواع جهاد دفاعی و ابتدایی با توجه به سن بچه ها توضیحات لازم را بدهد و در مورد فعالیت کلاسی توضیحات لازم را در خصوص انواع دفاع بدهد تا دانش آموزان آن را در داخل کتاب خود بنویسد .

خودت را امتحان کن : 1 . اگر مردم کشوری که مورد تهاجم دشمنان قرار گرفته اند از کشور خود دفاع نکند چه سرنوشتی در انتظار آنان خواهد بود ؟ تحت سلطة کشورهای بیگانه قرار می گیرند . 2 . جهاد دفاعی در چه زمانی و بر چه کسانی واجب است ؟ در زمانی که به کشور ما تجاوز شود برای همه مردان و زنان واجب است . 3 . اگر در جامعه اسلامی عده ای به مبارزه با نظام اسلامی بپردازد و امنیت مردم را به خطر بیندازد ، مسلمانان  چه وظیفه ای دارند ؟ به فرمان ولایت فقیه و شارع مقدس باید به آنان به جهاد داخلی بپردازد و آنان را از بین ببرد . 4 . در جهاد با دشمنان اسلام ، آیا پاداش خداوند تنها برای کسانی است که در میدان جنگ به مبارزه با دشمنان مشغول اند ؟ توضیح دهید ؟ خیر برای کسانی که آذوقه و اسلحه به جبهه می رساند و پشتیبانی می کنند نیز ثواب دارد .

درس شانزدهم :مسئولیت همگانی ( امر به معروف و نهی از منکر ) اهداف درس : 1 . اهمیت امر به معروف و نهی از منکر را بداند 2 . نتایج فردی و اجتماعی در سطوح مختلف جامعه را در پی امر به معروف و نهی از منکر بداند . دبیر محترم در راستای اجرای امر به معروف و نهی از منکر باید شرایط امر به معروف و نهی از منکر و آداب خاص آن را علی الخصوص در جامعه اسلامی بیان کنید و بهترین شهید در راه خدا و برای احیاء امر به معروف و نهی از منکر در اسلام قیام سیدالشهداء حضرت اباعبدالله الحسین است که خود تعریف قسمتی از آن می تواند در یادگیری و مسئولیت همگانی را در ذهن بچه ها تداعی کند .

خودت را امتحان کن : 1 . امر به معروف و نهی از منکر یعنی چه ؟یعنی دعوت دیگران به انجام وظایف دینی و نهی از منکر یعنی بازداشتن دیگران از زشتی ها و کار ناپسند . 2 . از میان روش های نهی از منکر به 2 شیوه اشاره شده است بنویسید ؟ 1 . روش زبانی 2. روش عملی یعنی با اخم کردن و روی گرداندن از طرف مقابل به او می فهمانیم که از کار او ناراضی هستیم و او دیگر آن کار را انجام نمی دهد و نهی از منکر می شود . 3 . مؤثرترین شیوه امر به معروف کدام شیوه است ، مثالی بزنید ؟ امر به معروف عملی تأثیر بیشتری دارد . نکته : در نهی از منکر هدف ما این است که انسان خطا کار به اشتباهش ادامه ندهد و برای دانش آموزان در این زمینه داستانهای مختلفی می شود تعریف کرد که اثر مثبت به صورت غیرمستقیم داشته باشد .   موفق باشید            

  + نوشته شده توسط: بهروز فیض اله زاده سرگروه قران پیام های آسمان و عربی  هشتم آذرماه سال نود و یـک





صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی

به سایت ما خوش آمدید
نام و نام خانوادگی      
آدرس ایمیل      
کلیه حقوق این وبلاگ برای « فــــلـــــق » falag.mihanblog.com محفوظ است