تبلیغات
« فــــلـــــق » falag.mihanblog.com - بارم بندی عـــــربــــــی هشتم ( شماره 1 )
« فــــلـــــق » falag.mihanblog.com
وبلاگ تخصصی قرآن،پیام های آسمان و عربی شهرستان سلماس
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


با سلام :
محضرمبارک سروران و همکاران بزرگواری که از وبلاک بنده « فلق » بازدید نموده خوش آمد گفته و از خداوند منان موفقیت وشاد کامی روز افزون ر ا آرزومندم .

دبیر قرآن ،پیامهای آسمان و عربی شهرستان سلماس

مدیر وبلاگ : بهروز فیض اله زاده
نظرسنجی
کیفیت بخش دانلود مطالب از پایگاه چگونه است؟






بارم بندی پنج نـمرۀ امتحان شفاهی عربی پایۀ هشتم :  نوبت اوّل و دوم

مهارت ها

شماره

موضوع

نـمره

جمع

مهارت های خواندن،

شنیدن، سخن گفتن

و ترجمۀ شفاهی

1

روان خوانی (خواندن بدون مکث و خطا و تلفّظ صحیح مخارج حروف)

2

5 نـمره

2

مکالمۀ ساده در حدّ کتاب درسی به صورت پاسخ به جمله های پرسشی شبیه به آنچه در کتاب درسی با نام (گفت و گو به زبان قرآن) طرّاحی شده است.

(سؤال با جملات دارای ما، ماذا، ما هوَ، ماهیَ، مَنْ، لِمَنْ، أینَ، مِنْ أینَ، کَم، هَلْ، أ، متی، کیف، لماذا)

3

                                                     جمع نـمره ها

5


تذکّرات:

1.        تلفّظ صحیح مخارج حروف خاصّ زبان عربی(ث، ح، ذ، ص، ض، ط، ظ، ع، ق، و) کاری بسیار دشوار است و از عهدۀ اکثریّت دانش آموزان بر نـمی آید؛ لذا مؤکّداً درخواست می گردد از سختگیری در این زمینه خودداری شود. امّا از دانش آموزان خواسته شود که سعی کنند حتّی الامکان حروف خاص عربی را درست بر زبان آورند.

2.        در پاسخ به جمله های پرسشی به پاسخ کوتاه یک یا دو کلمه ای بسنده شود؛ مثلاً اگر در پاسخ سؤالِ «هَل أنت مِن إیران؟» بگوید: «نَعَم» کاملاً درست است و نیازی نیست پاسخ دهد: «نعم؛ أنا مِن إیران.» در بخش مكالمه فهم سؤال نیمی از نـمره را دارد.

3.        یکی از موارد امتحانی می تواند این باشد که از دانش آموز بخواهیم خودش را به زبان عربی در دو دقیقه معرفی کند.

4.        طبیعی است که در یک روز نـمی توان از همۀ دانش آموزان آزمون روخوانی و مکالمه به عمل آورد؛ بنابراین هرآنچه را دانش آموز در طول سال تحصیلی می خواند و مجموعه فعّالیّت های شفاهی و مکالمه وی نـمرۀ شفاهی اش را تشکیل می دهد. مبنای نـمره دهی آخرین و بهترین وضعیّت مهارت شفاهی اوست.

5.        رعایت ظرافت های صرفی و نحوی در مکالمه در حدّ دانش آموز پایۀ هشتم نیست. مخصوصاً اینکه او باید در پاسخگویی سرعت عمل داشته باشد و فرصت کافی برای فکر کردن ندارد؛ از طرفی آزمون شفاهی اضطراب دارد؛ با توجّه به این موارد از دبیر ارجمند درخواست می گردد این بخش را با نرمش و مهربانی برگزار کند تا دانش آموز خاطرۀ خوش از مکالمه داشته باشد و زمینۀ مثبتی در ذهن او برای سال های آینده وجود داشته باشد.

بارم بندی امتحان کتبی عربی پایۀ هشتم نوبت دوم (از درس اوّل تا پنجم تقریباً 4 نـمره و درس ششم تا پایان درس دهم تقریباً 11 نـمره)

مهارت های زبانی

شماره

موضوع

نـمره

جمع

الف: مهارت ترجمه

1

ترجمۀ جمله های عربی به فارسی

4.5

7نـمره

2

ترجمۀ آیات و حکمت ها از عربی به فارسی

2

3

انتخاب گزینۀ درست در ترجمۀ جملۀ عربی به فارسی (دو جمله)

0.5

ب: مهارت واژه شناسی

1

نوشتن اسم هر تصویر به زبان عربی (دو تصویر)

0.5

2نـمره

2

مترادف و متضاد (همانند تـمرینات کتاب)

0.5

3

نوشتن معنای کلمه در جمله (زیر دو کلمه در جمله خط کشیده شود و ترجمۀ آنها خواسته شود.)

0.5

4

تشخیص کلمۀ ناهماهنگ در میان چهار گزینه (دو مورد)

0.5

ج: مهارت

شناخت و کاربرد قواعد

1

تشخیص فعل ماضی و مضارع در جمله

0.5

2نـمره

2

تعیین فعل ماضی مناسب در جای خالی جمله (سؤال دو گزینه ای مانند تـمرین پنجم درس دوم)

0.5

3

تعیین فعل مضارع مناسب در جای خالی جمله (سؤال دو گزینه ای مانند تـمرین پنجم درس چهارم)

1

د: مهارت درک و فهم

1

سؤال جور كردنی از كاربرد واژگان «وصل كردن كلمات ستون اوّل به ستون دوم» (چهار مورد)

و یا ارائۀ پنج كلمه كه یكی اضافه است و چهار جمله دارای جای خالی كه باید جای خالی با كلمۀ مناسب كامل شود.

و یا پر کردن جاهای خالی با گزینه های مناسب (سؤال دو گزینه ای)

1

3نـمره

2

درك مطلب

(ارائۀ متن و طرّاحی چهار سؤال با چهار کلمۀ پرسشی خوانده شده)

(ارائۀ چهار جمله و تعیین درست و غلط آنها بر اساس مفهوم هر جمله یا بر اساس متن ارائه شده در برگۀ امتحانی)

2

هـ : مهارت مکالـمه

 

1

 پاسخ کوتاه یک یا دو کلمه ای به جمله های پرسشی مصوّر دارای حروف و اسماء استفهام.

شامل دو جملۀ پرسشی با «هَل یا أ، أینَ، مَن، ما و ما هوَ  و ما هیَ و ماذا، کَم، لماذا، متی، کیف»

ترجیحاً با «لماذا، متی یا کیف» سؤال طرّاحی شود.

1

1نـمره

 

                                                                        جمع نـمره ها

15

 

 





نوع مطلب :
برچسب ها : بارم، بندی، عـــــربــــــی، هشتم،
لینک های مرتبط :
بهروز فیض اله زاده
جمعه 9 آبان 1393
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.




صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی

به سایت ما خوش آمدید
نام و نام خانوادگی      
آدرس ایمیل      
کلیه حقوق این وبلاگ برای « فــــلـــــق » falag.mihanblog.com محفوظ است